دیجیتال مارکتینگ

گیمیفیکیشن چیست؟

استفاده از عناصر بازی

جالب به نظر می رسد، اینطور نیست؟ این اصطلاحی است که احتمالاً قبلاً شنیده اید. شاید درک مبهمی از آن داشته باشید یا شاید هیچ ایده ای در مورد آن نداشته باشید. یادم می آید وقتی که برای اولین بار این کلمه را شنیدم آن را به عنوان چیزی مرتبط با دنیای شگفت انگیز بازی ربط دادم. وای، دنیایی که دوستش دارم، دنیایی که خاطرات زیبا و ساعات تفریح ​​و سرگرمی را برایم رقم زده است.

اما من اشتباه کردم در چند سال اخیر، گیمیفیکیشن دنیا را طوفانی کرده است و این اغراق نیست. بنابراین، گیمیفیکیشن چیست و چرا اینقدر محبوب شده است؟

گیمیفیکیشن استفاده از عناصر بازی در فعالیت های غیر بازی است.

در واقع گیمیفیکیشن اضافه کردن مکانیزم بازی به محیط‌های غیربازی مانند وب‌سایت، جامعه آنلاین، سیستم مدیریت یادگیری یا محیط کسب‌وکار برای افزایش مشارکت است. هدف گیمیفیکیشن تعامل با مصرف کنندگان، کارمندان و شرکا برای الهام بخشیدن به همکاری، اشتراک گذاری، تعامل و وفاداری کاربر است.


کاربرد

قطعا برای شما نیز جالب به نظر می رسد، پس بیایید آن را تشریح کنیم. استفاده از تفکر بازی، تکنیک های طراحی بازی، مکانیک بازی و تجزیه و تحلیل برای تقویت هر زمینه و تأثیرگذاری بر تغییر در رفتار کارمندان یا مشتریان است. از این رو گیمیفیکیشن بخشی از طراحی سیستم متقاعد کننده نیز است. معنی آن این است که مکانیک های بازی (امتیاز، سطوح، جوایز) به انجام کارهای خسته کننده کمک می کنند تا سرگرم کننده تر شوند.

بنابراین به جای اینکه روی کاناپه دراز بکشید و هر کاری را که باید انجام دهید به تعویق بیندازید، گیمیفیکیشن شما را درگیر می کند! شما می پرید و سریع آن را انجام می دهید و آن امتیاز بالا را کسب می کنید! بسیاری از مدل‌های گیمیفیکیشن به کاربر برای تکمیل کار مورد نظر پاداش می‌دهند و سپس از تابلوی امتیازات استفاده می‌شود تا آنها برای بهبود بیشتر تلاش کنند و در نتیجه وظایف خود را انجام دهند. این عناصر منجر به پلتفرمی با سطوح بالایی از تعامل می شوند.

بله، من کاملاً هیجان زده می شوم تا امتیاز بالای خود را شکست دهم و امتیاز بهتری کسب کنم. به عنوان یک گیمر می توانم بگویم که نمرات بالا مایه افتخار و خوشحالی بسیاری از علاقه مندان به بازی های ویدیویی است. هنگامی که امتیاز بالای خود را شکست دادید، به شما اطمینان بیشتری می دهد که می توانید امتیاز بالای خود را در قسمت دیگری شکست دهید.

چرا گیمیفیکیشن؟

مردم عاشق بازی هستند و از چالش، حواس پرتی، فرار و رضایت از موفقیتی که گیمیفیکیشن برای آنها فراهم می کند لذت می برند. با اعمال این تاثیر مثبت گیمیفیکیشن، می‌توانید قفل سطح جدیدی از یادگیری و مزایای تجاری را باز کنید.

گیمیفیکیشن در حال توسعه ی مسیرهای جدیدی برای یادگیری و آموزش است.

گیمیفیکیشن در آموزش، پروسه ای است که مراحلی بازی گونه به یادگیری می افزاید تا از طریق آن بتوان مراحل یادگیری را بسیار آسان تر نمود.

به عنوان مثال بازی مشهور Monopoly را در نظر بگیرید. در این بازی همیشه با مهارت های جدید سر و کار دارید زیرا ترکیبی از استراتژی های گوناگون را دربر میگیرد تا شما بتوانید زمین بخرید، سرمایه گذاری کنید، سود کسب کنید و با بازیکن های دیگر شبکه سازی انجام دهید. این مهارت ها چیزی نیست که در مدارس به شما یاد داده باشند. شما این مهارت ها را از یک بازی ساده در دنیای بازی ها یاد میگیرید تا در زندگی واقعی خود استفاده کنید.

یک مثال درست و حسابی دیگر بازی Minecraft است. ماین کرافت یک بازی اول شخص است که به شما اجازه میدهد آزادانه در محیط بازی گشت و گذار کنید و چیزهای جدید با استفاده از بلوک های موجود در بازی بسازید. بازیکن ها با بلوک های بدست آورده، ساختمان های خلاقانه با استفاده از ایده های خود می سازند.

Minecraft یک ابزار گیمیفیکیشن است که توسط مؤسسات آموزشی مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود، زیرا بازیکنان فضایی برای بیان خلاقیت خود در اختیار دارند و به آنها آزادی می‌دهند تا آنچه را که می‌خواهند بسازند. مطالعات نشان داده‌اند که بازی‌ها می‌توانند انگیزه دانش‌آموزان را از طریق مشارکت و رقابت بسیار سریع تر و مشتاقانه تر افزایش دهند. منظورم این است که کاملاً منطقی است که چرا مردم یادگیری مبتنی بر بازی را به یادگیری سنتی ترجیح می دهند. گیمیفیکیشن کل فرآیند یادگیری را سرگرم کننده و کمتر خسته کننده می کند.

استفاده از گیمیفیکیشن در ساختار سازمان ها

بزرگترین مزیت گیمیفیکیشن برای یک سازمان این است که یادگیری شرکتی را سرگرم کننده می کند. عامل سرگرمی به نوبه خود باعث افزایش سطح درگیری در یادگیری و در نتیجه تأثیر گیمیفیکیشن می شود. گیمیفیکیشن یک محیط یادگیری را در محل کار ایجاد می کند که در آن کارکنان موقعیت ها و چالش های واقعی زندگی را تمرین می کنند و از این رو یادگیری بهتر را تسهیل می کند.

HP، بزرگ‌ترین فروشنده رایانه‌های شخصی و یکی از بزرگ‌ترین برندهای فناوری جهان، می‌خواهد راهی مؤثر برای به حداکثر رساندن یادگیری و یادآوری دانش برای کارکنان فروش خود داشته باشد. آنها این کار را با گنجاندن گیمیفیکیشن در یک برنامه آموزشی برای تیم فروش انجام دادند که کاربران را به شرکت در نبردهای دانش دعوت می کرد، جایی که می توان با برنده شدن در هر دور امتیاز کسب کرد. سپس بازیکنان موفق می توانند در امتداد تابلوی رهبران در تلاش برای برنده شدن جام امنیتی HP بروند. کارمندان همچنین توانستند یکدیگر را به صورت همتا به همتا به چالش بکشند که باعث هیجان و مشارکت بیشتر شد.

گیمیفیکیشن در نرم افزارها

با افزایش روزافزون اپلیکیشن‌های موبایلی که بازار را در می نوردند، برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن سخت‌تر می‌شود که در میان رقبا برجسته شوند. خوشبختانه گیمیفیکیشن در برنامه‌ها چیزی هیجان‌انگیز و چالش برانگیز ارائه می‌کند که می‌تواند ما کاربران را دائماً درگیر کند.

Pokémon GO ثابت کرده است که یکی از موفق ترین بازی های موبایلی تمام دوران است. یادم می‌آید که در اطراف بلوک خود در حال شکار پوکمون‌های کمیاب بودم، میزان شادی من از گرفتن آن موجودات افسانه‌ای بی‌اندازه بود. در حالی که دیگر پدیده جهانی 5 سال پیش نیست، اما امروز هم محبوب است.

پوکمون گو به کاربران خود با پوکمون های سطح بالا و نشان های پیشاهنگی برای پیاده روی مسافت های طولانی پاداش داد. این نمونه ای از کاربرد مکانیک بازی در تناسب اندام است. تصور کنید از جوانان بخواهید آن مسافت ها را بدون هیچ انگیزه ای طی کنند، در این صورت احتمالاً خود را خوش شانس نمی بینید. این قدرت گیمیفیکیشن است!

Nike+ اپلیکیشنی با هدف ایجاد انگیزه در افراد برای سازگاری با آموزش خود ایجاد شده است. نایک چالش‌های درون‌برنامه‌ای ایجاد کرد که به کاربران اجازه می‌داد با دوستان خود یا سایر کاربران برنامه رقابت کنند. با هر اجرا کامل، کاربران دستاوردها و جوایزی را باز می‌کردند که می‌توانستند برای دوستان خود به اشتراک بگذارند. به طور مشابه، یک تابلوی امتیازات، کاربران را تشویق کرد تا عملکرد خود را پیگیری کنند و نظارت کنند که چقدر از سایر دوندگان جلوتر هستند. بنابراین نایک پلاس موفق شد افراد را در تناسب اندام ثابت‌ قدمتر کند. این برنامه‌ها نمونه‌های بسیاری از گیمیفیکیشن‌هایی را که در اطراف خود می‌بینیم را به تصویر می‌کشند.

گیمیفیکیشن یک نعمت است!

گیمیفیکیشن این پتانسیل را دارد که یادگیری و رشد را به چالش بکشد. ترس از شکست به شدت کاهش می یابد زیرا در طول فرآیند هیچ خطری وجود ندارد، اما در عین حال می توان از اشتباهات درس گرفت و آنها را اصلاح کرد. این نه تنها بهره وری را بهبود می بخشد، بلکه خلاقیت و انگیزه را در بین کاربران تشویق می کند. این به طور موثر در طیف گسترده ای از زمینه های مختلف مانند تناسب اندام، آموزش، بهره وری و بازاریابی استفاده شده است. بنابراین، گیمیفیکیشن بر تکامل فناوری در بخش‌های مختلف تأثیر گذاشته است و جهان واقعیت سرشار آن را در آینده تجربه کرده است. من مطمئنم برای این دنیا آماده ام، شما چطور؟

منبع : Medium

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *