تکنولوژی

متاورس چیست؟

این روزها کلمه ی متاورس را در بین مردم زیاد می شنویم اما این لغت از کجا آمده و به چه معناست؟

متاورس یک دنیای مجازی سه بعدی با تمرکز بر روی ارتباطات اجتماعی است. این دنیای مجازی با هدست های مجازی که یک نمونه ی آن در عکس بالا قابل مشاهده است در دسترس قرار می گیرد. اصطلاح متاورس اولین بار در یک رمان علمی تخیلی به نام Snow Crash به کار برده شد که ریشه از دو کلمه ی Meta و universe برگرفته شده است. متاورس بیشتر در دنیای بازی های رایانه ای و برنامه های شبکه های اجتماعی رونق گرفته است. با توجه به قابلیت هایی که میتوان از متاورس بدست آورد هم میتوان از آن ترسید و هم میتوان رویای زیبایی را به نتیجه رساند. به این فکر کنید که بتوانید تمام امکاناتی که نیاز دارید چه منطقی چه غیرمنطقی در دست داشته باشید. هرچیزی که بخواهید بتوانید بسازید و هرچیزی که بخواهید در کمتر از ثانیه ای در دستانتان باشد. این دنیا زیباست و هرشخصی ممکن است آرزوی داشتن این دنیای زیبا را داشته باشد اما به این نکته نیز فکر کنید که روزی این دنیا آنقدر پیشرفت کند که ما زندگی کردن در این دنیای زیبای فیزیکی را فراموش کنیم. البته که کسانی که بدنبال توسعه ی این تکنولوژی هستند به تمام جوانب آن فکر میکنند اما ممکن است روزی سبک زندگی این روزهای ما به کلی با تمام خوبی ها و بدی هاش فراموش شود.


موارد استفاده از فناوری متاورس

بازی های رایانه ای

چندین نسخه از فناوری های متاورس قبلا در نسخه های محتلف بازی های رایانه ای تاکنون به کار برده شده اند. پلتفرم Second life اغلب به عنوان اولین دنیای مجازی و اولین متاورس عنوان می شود. زیرا بسیاری از امکانات مربوط به تعامل انسان ها در محیطی کاملا مجازی فراهم آورده بود. کلایو تامپسون، روزنامه‌نگار فناوری نیز استدلال کرده است که گیم‌پلی نوظهور و مبتنی بر ارتباطات اجتماعی بازی Minecraft نشان‌دهنده آنالوگ پیشرفته در یک دنیای متاورس است. بازی های نظیر The Palace، Active Worlds و Fortnite نیز نشانه های از متاورس نخستین در خود دارند.

واقعیت مجازی

در سال 2019 شرکت فیس بوک که در حال حاضر با نام متا شناخته می شود دنیای مجازی Facebook Horizon را راه اندازی کرد.بسیاری از پروژه هایی که در رابطه با متاورس هستند هنوز در حال توسعه هستند و با اما و اگر های فراوانی روبه رو هستند. شرکت ماکروسافت نیز از این رقابت عقب نماند و AltspaceVR را خریداری کرد.


تکنولوژی

سخت افزار

نقاط دسترسی به متاورس علاوه بر فناوری های دنیای مجازی و واقعیت مجازی شامل رایانه های چندمنظوره، تلفن های هوشمند می باشند. وابستگی به فناوری واقعیت مجازی، به دلیل محدودیت حال حاضر در سخت افزارهای قابل حمل، تعادل در طراحی و قیمت سخت افزار توسعه ی متاورس را با مشکل مواجه کرده است. زیرا سخت افزارهای با کیفیت بالا دارای سیم، بزرگ و دست و پا گیر هستند اما مدل های بدون سیم و کوچک با مشکل کیفیت پایین نسبت به مدل های باسیم هستند. توسعه سخت‌افزارهای کنونی متمرکز در غلبه بر محدودیت‌های هدست‌های VR، حسگرها و افزایش غوطه وری در دنیای مجازی با فناوری لمسی است.

نرم افزار

در حال حاضر هیچ مشخصات فنی از قبل تعریف شده ای برای پیاده سازی متاورس وجود ندارد و پیاده سازی های موجود متکی بر فناوری های اختصاصی هستند. نگرانی مهمی که در مورد متاورس وجود دارد در رابطه با شفافیت ها و حریم خصوصی می باشد.

در ژانویه 2022 در مصاحبه ای با Wired، فیلیپ روزدل، خالق Second Life، متاورس ها را یک اینترنت سه بعدی توصیف کرد که پر از افراد زنده است. ولی با این تفاسیر در حال حاضر تمرکزها بیشتر روی پروژه ی شرکت متا که پیاده سازی یک دنیای مجازی است تمرکز دارد به طوری که مارک زاکر برگ خالق شرکت متا، یک بخش عظیم با تعداد زیادی متخصص را با این پروژه اختصاص داده است. زندگی آینده ی ما ممکن است مشابه با فیلم The ready player one باشد. نظر شما چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *